
 

 Thesis, no.1, 2013  99 

Ownership, crucial cause for the crisis of 
newspapers in Albania 

Sami Nezaj∗ 

 

Abstract 
   
Albanian daily newspapers are in crisis. A part of it is caused by 
interventions of newspapers’ financiers in their editorial policies in 
order to realize their influence. Albanian newspapers are funded 
mainly by business. In this research we will prove the hypothesis that 
publishers have managed to distort reporting of journalists and that 
they in fact are the real editorial authorities of daily newspapers in 
Albania. 
Result of this intervention is the decreased quality of the press, 
censorship and self-censorship on journalists. This has led to the 
decline of public interest for newspapers. 
This research will be based on interviews with leading directors of 
newspapers but also newspaper financers, articles that address issues 
of media ownership in Albania, field research through surveys with 
journalists, and various reports of media monitoring. 
 
Key words: Generalist Newspapers, Editorial Policy, Editorial staff, 
Funded print, Circulation  
 
 

Introduction 
 

Albanian press can easily be considered a funded one. Almost all 
newspapers are funded from other sources and can not survive only 
with incomes provided by newspapers through advertising and sales. 
Albanian media is in crisis because of its ownership which is a 
charcteristis of this media only. A similar situation with crises faced 
by Albanian press is not seen almost anywhere else in Europe, where 
business feeds the media and at the same time it is road towards its 
ending.  
                                                           
∗ MA Sami Neza, KKRT, Tirana, email: saminezaus@yahoo.com 



Sami Nezaj 

100  Thesis, no.1, 2013      

Albania has 26 daily newspapers, of which 18 are generalist. Their 
daily edition ranges from 60,000 to 80,000 copies, while slightly more 
than half of them are sold. The cost of newspaper production in 
Albania exceeds the revenue from sales and advertising. Only two or 
three newspapers have slightly positive balance between expenditures 
and income generated by the newspaper. 

1. Lack of transparency of funding: Funders of daily newspapers 
do not ever make transparent the ways of funding media they own; to 
what extent they finance these newspapers and what money they 
make. "There is a total lack of transparency on funding of media 
products ... the situation is unclear and unknown", is noted in a report 
of Soros for Albanian media1.  

Newspapers in Albania have no legal obligation to publish their 
circulation through which part of  costs will be made public. Public 
administration authorities, such as the tax department officials, do not 
provide information about these businesses and do not force them to 
publish their balance sheets. 

Media owners, interested to be known as media owners: But while 
they do not make the funding transparent, they are publicly known as 
owners of newspapers, although this is not required by law. Albanian 
media owners do not hide such a thing and if there is any reason that 
makes them stay away from this type of ownership, will be purely 
temporary. They do their best to show that they own one or more 
media, and not only that, but also affect the media inevitably. Some of 
them put the name at the head of a newspaper. Shekulli newspaper, 
the largest in Albania until 2009, publishes every day the publisher's 
name, Koco Kokëdhima, on the first page and not the name of 
newspaper publishing company. The same thing happens with Mapo 
newspaper which also publishes on the front page the name of its 
publisher, Henry Cili, not the company that owns the newspaper. 
Media in Tirana even in daily conversations are identified with the 
owner's name. For example, instead of Shekulli the newspaper is often 
called Koço’s (Koco Kokëdhima), instead of being called Mapo, the 
                                                           
1 Thanas Goga “Footprint of financial crisis in the media” Albania country report 

Commissioned by Open Society Institute,  Tirana,December 2009. 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  101 

newspaper is called the newspaper of Cili (Henry Cili). Owners are 
trademarks of newspapers as much as the title for this media. 
Even in Albania, as in many countries of Europe, and specifically in 
Eastern Europe, it is not an obligation to reveal their ownership in the 
media. In a search for media ownership that has been done by Acess it 
results that only four of 20 European countries where the research on 
the transparency of ownership was conducted have an obligation to 
show the kind of company that owns a print media, but not more than 
four2. 
Owners make visible their ownership of newspapers to increase their 
influence in political decision-making and to put pressure on 
administration for benefits associated with other businesses that they 
have.  

2. How is the profit secured by the newspapers that suffer 
losses? Print media owners do not earn from these media in most 
cases, or earn very little in rare cases. Almost all the time they suffer 
losses, but they keep their media even though the balance sheet is 
negative, something which they would not practice with any other 
business that they own, for example the production of bricks, beer 
production, oil extraction etc. 

"Subsidies" can go up to a figure between 2 to 5 million euros per 
year. Why the owners continue to pay out of their pockets for 
newspapers published? Because gaining is secured for the investing 
industry through exercising political influence to the government, 
administration, etc. Conversations with actors of this industry provide 
a consistent answer: Newspapers are considered to be powerful tools. 
They can be used to launch attacks against competitors or opponents, 
while also functioning as "insurance" against attacks from other 
publishers. Editorial staff say they are under pressure to consider 
business interests over political interests", is noted in a report of OSCE 
regarding the market of press media in Albania3. 

                                                           
2 “Transparency of media ownership in Europe” A report for the High-Level 

Group on Media Freedom and Pluralism, access-info.org/, f.4. 
3 Vibjorn Madsen “Business Prospects for Albanian Print Media”, OSCE, Tiranë, 

2012, f.5. 

http://access-info.org/


Sami Nezaj 

102  Thesis, no.1, 2013      

3. Owners have access to reporters and content of newspaper: 
Media owners are usually friends with managers of their newspapers, 
with journalists working in the media, and hierarchy sometimes is 
built according to the degree of friendship and personal opinions of 
owners regarding managers or reporters of newspaper they own. 
During a survey conducted in 2011, with reporters of the largest 
newspapers in the country, about half of them said they are friends or 
have contacts with media owners where they are employed and that 
these contacts influence or are related to the news. "Nearly half of 
reporters, 46 percent recognize that they met and talked with the 
owner about subjects of their articles or news published in the 
newspaper. They also talk about the work done whe in meetings in 
the office, at the café or even over the phone. Other 45 percent know 
the owner of the media where they work but have not met him/her. 
Also they have not talked on the phone with the owner of the paper 
(or newspaper owners) regarding the news, the subject of their choice 
and the publication. While 9 percent of them do not know who owns 
the media where they work”4 (see Figure 1).  

Figure 1. Graphic presentation of the relationship between the owner of 
the newspaper and  reporters. Do you have contacts with the owner of the 
media where you work? 

                                                           
4 Anketim “Roli i reporterit në krizën e medias së shkruar”, të gjitha gazetat, 

dhjetor 2010-shkurt 2011 Tiranë 

46
 45

 

9
 

0 
0.0
 

0.
 

0.1
 

0.
 

0.2
 

0.
 

0.3
 

0.
 

0.4
 

0.
 

1 2 

  Yes 
No 
Idon’t know  
at all 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  103 

There are newspapers where the percentage of contacts with the 
owner is much higher than average. In Shekulli newspaper 71% of 
reporters had daily contact with the owner of newspaper at the time 
the survey was made (see chart 2). The density of contacts is about 25 
percent higher than the average for the Albanian press5. 

 
Figure 2 Graphic presentation of relationship of journalists at Shekulli 

newspaper with the owner of the newspaper. Do you have contacts wth the 
owner of the media where you work? 

 
 
These figures reflect the impact of ownership on the daily work of 

journalists and profoundly affect the quality of reporting. Many 
journalists apply censorship and self-censorship due to this 
relationship. The phenomenon is impacting more young reporters 
because of low professionalism, aggravating conditions of work, low 
wages and lack of contracts. They accept pressure from publishers in 
exchange for changing their status in the future. 

Censorship, auto censorship, working conditions cause the fact 
that reporters often move from one newspaper to another. Mobility of 
journalists is very high in the Albanian press. They have been 
working on average for ten years in newspapers and during this 
period around 31 per percent of them have changed newspapers three 
times, while 25 percent have changed newspapers twice. Only 9 
                                                           
5 Anketim “Rroli i reporterit në krizën e medias së shkruar”, gazeta Shekulli, 

dhjetor 2010-shkurt 2011 Tiranë 

71% 

18% 
11% 

0 

0.

0.

0.

0.

0.

0.

0.

0.

1 2 3 

Yes 
No 
I don’t know  
at all 



Sami Nezaj 

104  Thesis, no.1, 2013      

percent of journalists have not changed the newspaper where they 
work (ibid.)6.. (see chart 3). 

 
Figure. 3 Graphic presentation of the mobility of journalists from one 

media to another 

 
 
4. Non media related reasons for the media resistance: 

“Describing the current situation of print media, Remzi Lani says that 
at the center of survival of small media that is sold in low numbers in 
Tirana are the non media related reasons. "Newspapers in Albania 
survive because of extra-media reasons, they survive because of the 
owners' interests, not because of the audience. At this point in Albania 
it is difficult to make forecasts, "he says7. He then continues by 
adding that in other countries the key word is the word "market", 
"market". In the case of Albania, says Lani, I hesitate to use the word 
"market", and uses the word "scene". Why? Talking about the market 
has some rules, market rules. If we apply these rules to the market, 26 
newspapers can not survive. Albanian market with 3 million 
inhabitants can not hold so many newspapers, with some papers that 
go up to 20 thousand copies the largest one, and up to one thousand 
copies several small ones. With an advertising market also quite 
limited, 60 million euros, of which not more than 7-8 million are 
                                                           
6 po aty 
7 Remzi Lani “Tabloidizimi i gazetave, problem unik shqiptar” Reporteri, nr1 

Tirane 2011, f.3. 

6% 

31% 

25% 

29% 

9% 

0 

0.05 

0.1 

0.15 

0.2 

0.25 

0.3 

0.35 

1 2 

Four media 
Three media 
Two media 
One media 
Not moving 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  105 

allocated for newspapers, there is no market logic that could justify 
the existence of such newspapers, says Lani8. 

The effect of media owners in the print media market is also 
described by Mero Baze, a reporter and the same time the publisher of 
the daily newspaper Tema. "We are in a market without competition, 
in a market where no newspaper, television or radio goes bankrupt, 
because it is not read, watched or heard. Rather the opposite, even 
when you're the most read one, if you were not part of this forgery 
you die from hunger.... What is happening is a clinical death of 
journalism", said Baze9.  

This type of role that media publishers in Albania have in fact 
keeps alive the newspapers and makes foggy the real reasons why the 
press in Albania is in crisis when many signs of press crisis in the 
West are not manifested in the Albanian press. 

Simply said, publishers have a positive role in the crisis since they 
finance the press, which otherwise would go bankrupt. From 1997 
until 2012 the business has opened 13 daily generalist newspapers 
(Shekulli, Korrieri, Panorama, Dita, Ekspres, Sot, Ballkan, Metropol, Tirana 
Observer, Shqip, Standard, Mapo, Libertas). Only three of them have 
gone bankrupt (Korrieri, 2009; Libertas 2009, Ekspres 2004). 

But in fact they finance the interests of those that put them into 
operation by alienating the informative role of the printed press. 
Under the influence of owners the press reports events and trends 
according to the interest of the business that funds them, influencing 
policy or public administration. 

In the end, despite the money put in print media by business, 
“economic situation of Albanian print media is difficult and it makes 
print media unstable and with slim chance of survival. Most of them 
are companies with negative balance sheets and, if the law on 

                                                           
8 Po aty 
9 Mero Baze” Media përdoret si trampolinë nga gazetarët” Reporteri, nr 1, Tiranë 

2011, f.3. 



Sami Nezaj 

106  Thesis, no.1, 2013      

transparency of financial balances and bankruptcy would function as 
it should, certainly some of them would be closed. "10 

 
5. Owners, often editorial authorities of the newspaper: 

Businesses are managing to put in their hands the editorial policies of 
daily newspapers in Albania. 

First, they use their funding for newspapers to put pressure on 
newspaper executives (director or editor) so that they implement 
editorial lines related to their businesses. 

Second, through differentiated salaries for the staff of newspapers, 
too high salaries for newspaper executives and too low for reporters. 
In cases when the increase is not sufficient to buy editor’s integrity, 
they are dismissed and forced to leave the newspaper. Since 2005 it 
created such a practice where publishers send away experienced 
executives who had high salaries and replaced them with new 
inexperienced directors with very low wages. National daily 
newspaper, Standard began its publication in 2005 and since then it 
has changed four executives; newspaper Shqip that began publication 
in 2006 has changed four such executives; newspaper Shekulli that 
began in 1997 has changed five executives. Other newspapers have 
generally changed two or three newspaper executives. Through this 
way they actually solve two problems: i) avoid obstacles in interfering 
in the editorial policy of the newspaper and the new leader is more 
attainable than the old one; and, ii) it reduce costs by hiring a 
newspaper executive with a smaller salary. 

When these two ways mentioned above do not work then they 
assign as a newspaper executive their family members or they take up 
direction on their own. The owner of the newspaper Shekulli, among 
the major newspapers in the country, since the beginning of 2012 until 
May 2013 appointed himself as editor of the newspaper. At least four 
daily newspapers in Albania are lead by the newspaper owners or 
their relatives. 

                                                           
10 Mark Marku “Mediat shqiptare dhe specifikat e tregut lokal” http://al.ejo-

online.eu/293/ekonomia-e-medias/mediat-shqiptare-dhe-specifikat-e-
tregut-lokal 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  107 

 
6. The relationship of media owners with politics of politicians: 

To identify this point of view we should build not so much arbitrary 
classification of newspapers, in newspapers that are close to the 
opposition and newspaper that are close to the government. 
Media that support oppositions are usually more stable with the staff 
and editorial policies, in this ideological line occasionally there also 
created journalists media “55” (1997), Tema (1999), Dita (2012), 
Shqiptarja.com (2011).  

Media close to the government are not sustainable in staff. They 
reflect the diversity but only within the larger ideological line; 
criticism is lacking and they act as lobbyists. 
The above two situations reflect the position of media owner in 
relation to politics. 

First case: Opposition is interested in media, but media owners are 
not interested so much in the opposition. Owners of media close to 
opposition do not influence much the editorial policies as their impact 
is not translated into a product for their businesses. These newspapers 
usually enjoy growing market position during their stay in 
opposition. 

Second case: The government is interested in media and businesses 
are interested in government. Editorial policies are translated in 
product for their businesses. 

It is a good editor the one who hears business needs and translates 
them into support for the government, sometimes when it is allowed 
or required by owners, even blackmail the government. It is a bad 
editor the one who makes professional resistance. In these cases, the 
product becomes less marketable.  

Finally on this point: those that produce newspapers can they be 
considered as independent enterprises? I consider with this rather 
general question whether they are in a conflict of interest with the 
news they publish; therefore do they have a direct interest in 
government as they profit tenders, permits, licenses, concessions and 
these needs to develop their business influence the media have 
owned. In general this is the case. So companies are not independent 
if we put forward the statement of independence, in those qualities 



Sami Nezaj 

108  Thesis, no.1, 2013      

required by the media as the fourth power. Thus journalists work in 
biased enterprises. That will be projected on the position of the 
company. 

"Every newspaper builds its image, its reading contract, with 
readers finding the personal extent of necessary tension between news 
and discourse, between objectivity and subjectivity, between 
syntagmatic and paradigm," says Marrone11. While prof. dr. Hamit 
Borici says how "lead the reader in vital activities." "Even most 
‘idealistic’ newspaper" for independence and" neutrality ", aims to 
influence the audience it addresses. It tries to achieve this by selecting 
information it conveys, the way of writing the news and logical 
accents”12. 

But in fact Albanian newspapers have not built a contract with 
readers that are inspired by such relationship, as required by 
Marrone, and they do not require that influence as defined by Borici. 
With the decline of professionalism, ethics and integrity, such 
contracts become formal or destroyed as they care only about the 
contract they have with the newspaper owner in favor of their 
interests. The actual impact is not the impact of the media, but the 
impact of financing business or political connections with it through 
the media ompact on the public. 

Because of the need to convey interests through daily newspaper, 
owned by business, they can not be divided into newspapers 
supporting left political parties, right political parties, or central but 
more on newspapers with pro-government and anti-government 
editorial policy. 

To illustrate friendly relationship between businesses and the 
government we are initially taking into consideration monitoring data 
of newspapers for two months in a row, before, during and after the 
electoral campaign of 2005 by the Center for Transparency and Free 
Information (ACAC and NDI). We recall the monitoring for Panorama 
and Shekulli newspapers. 

                                                           
11 Giafranco Marrone, Trupat shoqërore,  Dudaj, Tiranë: 2008, f.105. 
12 Hamit Boriçi, Bashkim Gjergji etj, Gazetaria-1, njohuri te pergjithshme, 

SHBLU, Tiranë 2003, f. 39 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  109 

For Shekulli newspaper: 
Results of monitoring before and during the election campaign 

emphasize that "Significant changes in this paper show a growing 
support for the Democratic Party since the official start of the 
campaign. At the end of the campaign this newspaper has given a 
strong support for PD and has reduced the space for PS "13. 
Shekulli newspaper traditionally having leftist editorial policies 
suddenly appears on the side of the then right opposition, namely 
during the election campaign as the second figure shows in the graph 
where the blue line that represents the opposition goes climbing after 
the middle of the election campaign, so when the winner is more 
easily guessed, and PS presented with pink line goes down to deepen 
after the elections, which were won by the opposition that year 

Grafiku 4.  Presentation of political parties from Shekulli before, during 
and after the electoral compaign of  2005 

                         
 
 
 
 
 
 
 
 
 
For Panorama newspaper:  
The same report describing the coverage of the then Prime 

Minister Fatos Nano and opposition leader, Sali Berisha (who won 
that election), states that in the early stages of monitoring (before the 
start of the election campaign and the first two weeks of the 
campaign) "Nano is presented in a balanced way while Berisha in a 
slightly negative context." In the last stage of monitoring (after the 
election), "Berisha received more positive context presentation while 
Nano is treated in a slightly negative context." 
                                                           
13 “Monitorimi i mediave, për Zgjedhjet Parlamentare 2005, Raporti Përfundimtar 

OSBE, NDI, USAID, British Embassy, Tiranë 2005, f.46. 

 

0 
10 
20 
30 
40 
50 
60 

DP SP SMI Go DP SP LSI G DP SP SMI Go DP SP SMI Go 

period 1 period 2 period 3 period 4 

possitive 
negative 

0 
5 

1
 

1
 

2
 

2
 

3
 

3
 

4
 

4
 

5
 

Period 
 

Period 
 

Period 
 

Period 
 

D
 S
 SM
 Go
 



Sami Nezaj 

110  Thesis, no.1, 2013      

Summary of monitoring for all media highlights that nearly in all 
media, the total time for the PD (which won) increased in the last 
week of the campaign. 

Alignment of newspaper owners with political parties, but also the 
change of editorial policy, is also observed by another report on print 
media monitoring in 2009, which had almost the same methodology 
as the above and which was published after the parliamentary 
elections of that year . Let's have a look the behavior of Panorama and 
Shekulli according to this monitoring. 
Panorama has generally been balanced regarding the two major 
political parties but has always given much room to LSI (LSI) and its 
leader Ilir Meta (third party in parliament, 4%). Sali Berisha, Edi Rama 
and Ilir Meta were given more space than other politicians in this 
newspaper. While Sali Berisha and Edi Rama have received more 
negative than positive references often associated with negative 
presentation, Ilir Meta, has almost no negative reference14. 
Figure 5  Presentation of political  parties by Panorama before, during and 
after the electoral compaing for parliamentary elections of  2009 
 
Panorama – Political Parties  
Totale space (cm2) Subjects space (cm2) 

 

 

 
The same report describes the behavior of Shekulli. It concludes 

that Shekulli newspaper seems to be quite critical of the government, 

                                                           
14 Raporti i monitorimit “Promovimi i Transparencës Financiare dhe Llogaridhënies 

së Partive Politike Pjesëmarrëse në Zgjedhjet e Përgjithshme në Shqipëri”,  Soros, 
NED, Tiranë 2009, f.58. 

6976

4519

1539 1330

369 310 273 236 234 220

Govern
S LS P

Oppo
CH of 

Parlia R

Majo P. of 

Government 
39% 

SP 
28% 

SMI 
11% 

DP 
9% 

Parliament 
2% 

CH of Tirana 
2% Opposition 

2% 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  111 

the ruling party and prime minister and chairman of the Democratic 
Party, Sali Berisha. PS and its leader Edi Rama, generally come in a 
positive light. While Sali Berisha has more space than Edi Rama, the 
latter is quoted more. LSI received only 3% of total space and its 
leader Ilir Meta has 20 times less space compared to Sali Berisha, and 
10 times less than Edi Rama15.  

Figure 6.  Presenttation of political  parties by Shekulli before, during 
and after the electoral compaing for parliamentary elections of  2009 
 
Shekulli – Political parties  
Totale space (cm2) Subjects space (cm2) 

 

 

 
But despite having deviated report in favor of business interests 

many of the newspapers financed by businesses in Albania are not 
punished by the reader. But even if theyr were punished, this fact 
does not affect their perspective of publication. 

Ramadan Cipuri says that the reason that such media are not 
punished by the market is that there they are created to behave in a 
real market in order to protect owner’s interests. "For years it was 
expected that 'infant mortality' among newspapers was high, but this 
has not happened because the newspapers did not work according to 
the laws of the market. In most cases, the owners have created 

                                                           
15 po aty, f.60 

66221 

29660 

12291 
409 3533 278 1992 179 1558 

governa S D
Oppos SM

Parliam 
R

Major P of Freed 

Gov
ern
men
t 

50% 

S
26% 

D
9

Oppossition 
3

SMI 
3

Parliament 
2

R
2



Sami Nezaj 

112  Thesis, no.1, 2013      

newspapers to be used as a shield or weapon to protect or further the 
businesses that have, "says Cipuri16.  

The division of print media with the owners although it is not 
widely appearing it is very high within the consciousness of 
journalists. Talking about some of the indicators of the crisis of media 
today, Mustafa Nano says that the typology of patrons of newspapers 
and television is an important indicator. "We all know who they are, 
how they have accumulated the money, what links with politicians 
they have, what interests they defend with the media they have, and 
in these circumstances, only an idiot could talk about free mass media 
in Albania. We do not have free media. We have free media 
owners”.17  

 
7. Media owners, insist on their presence in newspapers: But 

media owners think differently. They do not care about newspapers 
as a product with specific qualities to the public, which can not meet 
their private interests. Often they have justified their intervention in 
media because journalists build personal agenda in view of their 
interests or as Koco Kokedhima, owner of Shekulli, said, "to make a 
lump to someone". "We want to encourage internal competition for 
journalists to have more hardworking journalists, wise and not 
parasites who sit in the cafés of ‘block area’ gossiping for hours and 
wondering how to make a lump to someone. I can not teach 
journalists reporting techniques, but can motivate integrity and high 
standards of reporting, "says Kokëdhima18. By the end of 2011 he 
placed himself at the head of Shekulli as editor surprising many, not 
because it was not already known as the leading man of the 
newspaper.  

                                                           
16 Ramadan Cipuri “Sfida e shtypit të shkruar përballë medias elektronike” 

Komunikimi i integruar, koncepte, strategji, praktika,  Studime 
albanologjike, FHF, Tiranë 2011, f.29. 

17 Mustafa Nano “Media e lirë në Shqipëri? Është një gjë e pamundur” Gazeta 
Shqip, Tiranë, 3 maj 2012 

18 ArdianThano “Kokëdhima: PS dhe LSI fitojnë zgjedhjet e 2013-s” Shekulli, 
Tiranë, 2 qershor 2012 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  113 

Psychology of "my newspaper" does not differ much from one 
owner to another. Another newspaper owner (Mapo) who was its 
director  until the end of 2012, Henry Cili, who, unlike Kokëdhima, 
worked for many years as a journalist, is even more confident in the 
role of publishers as progressive in contrary to all the critics of 
mainstream financier role in violating freedom of print media, 
journalists' integrity and accuracy of reporting. "Unlike people who 
defend freedom of press and market, print publishers are now major 
contributors to the development of thought, which may be the only 
influence in its written form. These are the main contributors to the 
culture of conceptual debate, unlike the virtual debate, which fled and 
does not remain because “scripta manent", says Cili19.  
 
Conclusions: 
 
Albanian media crisis that comes due to property issues is typical for 
Albania in some of its appearances. We do not face the crisis that has 
gripped the press almost all over Europe in circumstances similar to 
those of Albania where business which feeds the media may, at the 
same time, be its road towards death. 

Print media owners do not earn with these media in most cases, or 
earn very little in rare cases. Almost all the time they lose, but keep 
the media even though the balance is negative. Profit for industry is 
provided through exercising political influence through the 
newspapers, to government, public administration, etc. 

Media sponsors do not make transparent ways of funding the 
media, and with what money they do so. 

Media owners have continuous contacts with leaders and their 
media reporters. During a survey conducted with reporters of the 
largest newspapers in the country, about half of them said they had 
close relationships or contacts with media owners and these contacts 
influence, or are related to, the news. Pressure on news content by the 
owners has encouraged censorship and self-censorship and a high 
                                                           
19 Henri Cili “Pse i bashkohemi Panoramës dhe Shekullit me çmimin e ri të gazetës” 

Mapo, Tiranë, 2 qershor 2012 



Sami Nezaj 

114  Thesis, no.1, 2013      

mobility of journalists, from a newspaper to another, in an effort to 
provide better professional and social status. 

Businesses control the editorial policy of newspapers they fund. 
They provide this status through corruption of professional ethics. 
When buying integrity does not work for newspaper executives, then 
they are dismissed and forced to leave the newspaper. For some time 
such a practice is used where publishers dismiss experienced 
executives who have high salaries and replaced them with new 
directors, inexperienced and with much lower wages. 
 
Bibliography: 
 
Baze, Mero. “Media përdoret si trampolinë nga gazetarët”. Reporteri nr 1. Tiranë: 
2011.  
 
Boriçi, Hamit& Gjergji, Bashkim. Gazetaria-1, njohuri te pergjithshme, SHBLU, 
Tiranë: 2003. 
Cili, Henri. “Pse i bashkohemi Panoramës dhe Shekullit me çmimin e ri të gazetës”. 
Mapo 2 qershor. Tiranë: 2012. 
 
Cipuri, Ramadan. “Sfida e shtypit të shkruar përballë medias elektronike”. Studime 
albanologjike Nr 4. Tiranë: 2011 
 
Goga, Thanas. “Footprint of financial crisis in the media” Albania country report 
Commissioned by Open Society Institute. Tiranë: 2009 
 
Lani, Remzi .“Tabloidizimi i gazetave, problem unik shqiptar” Reporteri nr1. 
Tirane: 2011 
 
Madsen, Vibjorn “Business Prospects for Albanian Print Media”. OSCE. Tiranë: 
2012 
 
Marku, Mark. “Mediat shqiptare dhe specifikat e tregut lokal”. http://al.ejo-
online.eu/293/ekonomia-e-medias/mediat-shqiptare-dhe-specifikat-e-tregut-
lokal 
 
Marrone, Giafranco. Trupat shoqërore. Dudaj. Tiranë: 2008. 
 



Ownership, crucial cause for the crisis of newspapers in Albania 

 Thesis, no.1, 2013  115 

Nano, Mustafa “Media e lirë në Shqipëri? Është një gjë e pamundur”. Gazeta 
Shqip. 3 maj. Tiranë: 2012. 
 
Thano, Ardian.  “Kokëdhima: PS dhe LSI fitojnë zgjedhjet e 2013-s”. Shekulli  2 
qershor. Tiranë: 2012. 
 
Anketim. “Roli i reporterit në krizën e medias së shkruar”. Tiranë: 2011. 
 
Anketim. “Roli i reporterit krizën e medias së shkruar”. Tiranë: 2011. 
 
Raporti përfundimtar. “Monitorimi i mediave, për Zgjedhjet Parlamentare 2005, 
14 Maj – 9 Korrik 2005” fOSBE, NDI, USAID, British Embassy. Tiranë: 2005. 
 
Raporti i monitorimit “Promovimi i Transparencës Financiare dhe Llogaridhënies 
së Partive Politike Pjesëmarrëse në Zgjedhjet e Përgjithshme në Shqipëri”. Soros, 
NED. Tiranë: 2009.  
 
“Transparency of media ownership in Europe”. A report for the High-Level 
Group on Media Freedom and Pluralism  açess-info.org/. 
 


